Is een veerbreukbeveiliging verplicht?

Home » Blog » Is een veerbreukbeveiliging verplicht?

IS EEN VEERBREUKBEVEILIGING VERPLICHT?

Een sectionaalpoort dient te voldoen aan de Europese CE norm EN 13241-1 en achterliggende relevante normen. De norm EN 13241-1 zal als basis dienen voor het antwoord.

Het onderwerp veerbreukbeveiliging komt in vele rapporten voor. De reden is dat dit onderdeel in meerdere CE onderwerpen beslaat. Het gaat dan om bijvoorbeeld risico analyse, maar ook zaken als testen en duurzaamheid.

G Constructions heeft geen afwijkende regel wanneer we deze vergelijken met onze concurrenten. We volgen de markt nauwgezet en nemen alle ontwikkelingen serieus ter beoordeling en overweging. G Constructions gebruikt beveiligingen zoals deze in de Europese markt als gangbaar zijn geaccepteerd. Verder voldoen de standaard producten van G Constructions aan de daarvoor geldende relevante Europese regelgeving. Dit gegeven wordt ondersteund door geaccrediteerde instanties.

Om te bepalen wanneer het, met betrekking tot de Europese CE-regelgeving, verplicht is om een veerbreukbeveiliging toe te passen, moeten we eerst kijken naar de regelgeving.

Het is niet toegestaan dat een sectionaalpoort een onbedoelde en ongecontroleerde val maakt die groter is dan 300 mm (EN 12604/4.3.4). Een onbedoelde en ongecontroleerde val kan veroorzaakt worden door:

Eén of meer staalkabels breken.
De poort blijft liggen gedurende een periode terwijl de as wel de beweging naar beneden
     maakt (kabel komt slap).
Een veer breekt. 

Een veerbreukbeveiliging is een beveiliging welke een onbedoelde en ongecontroleerde beweging (val) moet voorkomen. Deze functie wordt in bepaalde gevallen overgenomen door de aandrijving. Tegenwoordig hebben de meeste poortaandrijvingen een wormwieloverbrenging. Deze zorgt ervoor dat bij het breken van een veer de poort veilig vastgehouden wordt en de poort niet in een vrije val kan komen. Volgens de CE bepalingen zijn niet alle aandrijvingen geschikt om de taak van de veerbreukbeveiliging over te nemen. Zo zijn er aandrijvingen waarbij in geval van ontkoppeling de poort vrij bewogen kan worden. Bij het gebruik van dit soort aandrijvingen moet de poort voldoen aan de eisen die gesteld zijn voor handbediende poorten.Een veer is bedoeld om de poort in balans te houden. Elke veer houdt een bepaald gewicht in balans. Indien een veer breekt zal de andere veer, of zullen de andere veren, niet voldoende kracht hebben om het weggevallen deel poortbladgewicht in balans te houden. Hierdoor zal het poortblad een sluitende beweging gaan maken. Hoe groter het gewichtsdeel van de gebroken veer, hoe sneller het poortblad zal sluiten. Dit wordt terecht gezien als een onbedoelde en ongecontroleerde beweging.

Een veerbreukbeveiliging is verplicht bij alle handbediende en elektrische poorten welke een handontkoppeling als noodvoorziening hebben (E-Typen en drawbar aandrijvingen).

Voor verdere technische informatie contacteer ons hier of +32 51 35 90 65. 

 

Volgende blogartikelen

Klein materiaal op je factuur. Wat, Waarom?

 

Waarom wordt er klein materiaal gerekend en wat houdt dit in? 

Lees artikel

Heeft mijn poort een onderhoud nodig en waarom?

 

Langere levensduur...

Lees artikel
Wil je niks missen?
Neem contact op

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst.

Meer informatie over cookies